Frågor, svar och kontakt
Datumlotteriet är Sveriges mest personliga lotteri där du själv väljer ett datum som lottnummer. Det kan till exempel vara din bröllopsdag, ditt barns födelsedatum, eller barnbarns – eller dagen du skaffade din hund. Bara fantasin sätter gränser!
Ditt lottnummer är med i dragningar varje dag i en hel månad och du kan vinna upp till 1.000.000 kronor på ditt favoritdatum – samtidigt som du stöttar kampen mot bröst- och prostatacancer! Du kan läsa mer om Datumlotteriet här.
En Datumlott kostar 150 kronor/månad och ger dig chans på över 20.000 vinster varje månad. Om du väljer att betala med faktura tillkommer en fakturaavgift på 15 kronor. Betalar du via Autogiro, återkommande kortbetalning eller e-faktura bjuder vi på fakturaavgiften. Här ansluter du till Autogiro.
Extralotteriet Bonuslotten är ett tillägg till Datumlotteriet och den kostar bara 59 kronor. I Bonuslotten får du välja ett årtal och månad som blir ditt lottnummer. Med Bonuslottens varierande rullpott har du chans att vinna tusentals kronor. Bonuslotten har en separat dragning och skiljer sig från Datumlotteriets dragningar, vilket gör det extra spännande varje månad! Du kan läsa mer om Bonuslotten här.
Bonuslotten kan läggas till på din befintliga prenumeration av Datumlotteriet och kostar ytterligare 59 kr/månad.
Jackpotten ger dig som är med i Datumlotteriet ännu fler vinstchanser! För varje Datumlott samlar du lotter till våra Jackpottdragningar som infaller fyra gånger per år. Ju fler Datumlotter du har haft under det aktuella kvartalet, desto större chans har du att vinna! Vinnaren får sin vinstsumma avgjord i en separat, exklusiv dragning, med vinster mellan 500.000 kronor och 2.000.000 kr. Du kan läsa mer om Jackpotten här.
Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet är förmånstagare och ägare av lotteriet. Lotteriet driftas av Nordic Lottery.
Lotteriets överskott går oavkortat till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet. Här kan du läsa mer.
Ja, Spelinspektionen har beviljat Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet licens för Datumlotteriet.
Nästan alla våra lottköpare väljer sitt lottnummer för att datumet betyder någonting speciellt för dem. "Mitt datum" är alla fina historier som finns bakom lottnumret.
Vi vill väldigt gärna höra era historier och varför ni har valt just era lottnummer. Läs mer om Mitt Datum och hur du skickar in din historia här.
Du kan köpa Datumlott genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.
Du kan köpa Bonuslotten genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.
I Datumlotteriet består lottnumren av datum. Du väljer därför ett eget datum som blir din Datumlott. Bara fantasin sätter gränser! För att just ditt lottnummer ska bli helt unikt kommer det tillsättas en bokstav efter ditt datum.
Du kan välja att antingen få hem dina lotter per brev eller digitalt.
- Om du väljer att lotterna ska levereras digitalt får du ett mejl från oss runt den 15:e varje månad med grundläggande info som dina lotter samt betalningsinformation. Tävlingar, vinstplan, vinnarhistorier, dragningslista och rättningsfunktion hittar du på hemsidan. Genom att välja att lotterna ska levereras digitalt är vi mer klimatsmarta tillsammans.
- Om du väljer att lotterna ska levereras per brev kommer du få ett lottbrev hem till dig runt den 15:e varje månad. I kuvertet får du lottbevis, dragningslista, tävlingar, vinstplan, vinnarhistorier, förmånstagarinformation samt betalningsinformation. Du kan fortfarande välja att rätta din lott via hemsidan.
För att ändra leveranssätt, logga in på min sida och byt under mina uppgifter. Det går även bra att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Dina lotter kommer i ett utskick som går ut runt den 15:e varje månad. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan du får ditt första lottpaket, sedan får du dessa regelbundet varje månad.
Om du inte har fått ditt lottbrev kontakta kundservice.
Fysiska personer som är folkbokförda i Sverige och fyllda 18 år får delta i Datumlotteriet.
Såklart kan du öka eller minska antalet lotter i din prenumeration. Kontakta kundservice och berätta hur du vill ändra din prenumeration så hjälper vi dig.
Vanligtvis startar din lott den 15:e nästkommande månad.
En spelomgång pågår mellan den 15:e till och med den 14:e nästkommande månad.
Högst upp på hemsidan hittar du en knapp med texten Rätta din lott!. Klicka på knappen för att logga in och rätta din lott.
På min sida under mina lotter hittar du dina aktuella lotter. Om din lott inte är rättad kan du klicka på knappen på din lott för att starta dragningen. Om du inte vill titta på den spännande dragningsfunktionen så kan du klicka på Snabbrätta för att se resultatet på en gång. Om du har flera lotter rättas alla på en gång.
Nej det behöver du inte. Datumlotteriet har automatisk vinstbevakning vilket gör att du aldrig missar en vinst. Har vi ditt mobilnummer eller e-post meddelas du i samband med din vinst, annars får du din vinst när spelperioden avslutats. Om du har vunnit en högvinst kontaktas du per brev.
Här hittar du den aktuella dragningslistan. Samt resultat i de senaste spelperioderna.
Vinsterna i Datumlotteriet och Bonuslotten dras slumpmässigt i en dator via en krypterad slumptalsgenerator. Alla som har en betald eller vunnen lott är med i dragningen.
Du kan antingen vinna genom att ha rätt år, månad, dag eller hela lottnumret. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Datumlotteriet har vinstbevakning, så du missar aldrig en vinst. Vinster betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Alla våra vinster är skattefria.
Datumlotteriet har automatisk vinstbevakning. Det innebär att vi kontaktar dig antingen via mejl, sms eller brev för att informera dig om din vinst.
När turen är framme och vi vill kontakta dig om din vinst vill vi såklart har rätt kontaktuppgifter, se till att vi har rätt kontaktuppgifter genom att dubbelkolla din information under mina uppgifter.
Genom vår vinstbevakning kommer din vinst oavsett att betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.
Du hittar dina tidigare vinster under vinsthistorik som finns under min sida, från och med vinstdagen.
Din premie skickas vanligtvis till dig tre veckor efter vi mottagit din första betalning. Detta kan variera beroende på erbjudande.
För att säga upp din prenumeration kontaktar du kundservice.
Observera!
• Du behöver kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.
Du kan betala dina lotter på flera sätt:
- Fakturan som kommer i lottbrevet (antingen per post eller digitalt)
- Autogiro
- Kort
- Swish
- E-faktura
- På hemsidan
För att få en överblick över dina betalningar kan du logga in på min sida och gå in under mina betalningar. Där kan du se om du har en obetald faktura och välja att betala den direkt via kort eller Swish.
Om du väljer att betala dina lotter med Autogiro, e-faktura eller återkommande kortbetalning så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr). Du sparar då in 180 kr/år.
Du får dina lotter hemskickade omkring den 15:e varje månad. Sista betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt den näst sista bankdagen varje månad.
För att betala med Autogiro måste du anmäla det till oss. Om du har e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID gör du det snabbast genom att fylla i vår digitala Autogiro-ansökan.
Om du inte har e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID går det bra att fylla i vår Autogiro-blankett som du kan få skickad hem till dig genom att fylla i formuläret längre ner på den här sidan. När du fyllt i Autogiro-blanketten skickar du in den till oss, helt portofritt.
Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. När din Autogiro-anslutning godkänts kommer det stå AUTOGIRO angivet på inbetalningskortet som medföljer i lottutskicket.
Om du redan betalat ditt lottpaket, och vi hinner dra beloppet via Autogiro, tillfaller en av betalningarna nästa lottpaket.
Registrerar dig för Autogiro nu så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr) varje månad!
Här kan du läsa mer om hur du skaffar e-faktura. Registrerar du dig för e-faktura nu så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr/månad)!
Om du har missat att betala dina lotter innan sista betalningsdatum ska du betala in så snart som möjligt.
Om du av någon anledning råkar betala dubbelt tillfaller en av betalningarna nästa spelomgång.
Du loggar in på min sida genom att trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. Därefter får du upp ett fält som visare en QR-kod.
Om du har Mobilt BankID öppnar du upp appen på din telefon och scannar QR-koden. Därefter får du möjligheten att identifiera dig via Mobilt BankID. Följ instruktionerna i appen. När du genomfört legitimeringen är du inloggad på min sida.
Om du har BankID på samma enhet som du loggar in med kommer du automatiskt omdirigeras till BankID. Följ instruktionerna för att identifiera dig. När du genomfört verifieringen är du inloggad på min sida.
För att ändra dina uppgifter behöver du logga in på min sida. Det gör du genom trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. När du är inloggad går du in under mina uppgifter där du kommer få information om de uppgifter vi har om dig.
För att ändra dina uppgifter klickar du i den ruta du vill ändra och sedan fyller du i rätt uppgifter. När du är klar med ändringen trycker du på "spara dina ändringar". Om det blev fel och du inte vill uppdatera dina uppgifter trycker du på "ångra".
Om du behöver hjälp att ändra dina uppgifter går det bra att kontakta kundservice.
Läs mer om hur Datumlotteriet tar spelansvar under Spelinspektionen och spelansvar.
Om du upplever att du själv eller någon närstående spelar för mycket rekommenderar vi att kontakta Stödlinjen. Mer information om hur du kontaktar Stödlinjen hittar du på Stödlinjen.se.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter under Integritetspolicy.
Kontakta oss
Telefon
Ring oss på telefonnummer 08-711 65 11. Vi har öppet alla helgfria vardagar kl. 08.00-18.00
Postadress
113 94 Stockholm
E-post
För att kontakta oss via e-post använder du kontaktformuläret nedan.
Kontaktformulär